Sfaturi de fotografie pentru fotografii amatori

Sfaturi de fotografie pentru fotografii amatori

Majoritatea amatorilor care inca nu detin foarte multe cunostiinte in fotografie cred ca o poza bine realizata depinde de un aparat scump si ultraperformant care sa ofere o calitate buna si o incadrare perfecta.

Insa cu toate astea, poti face bune si cu telefonul sau cu o camera compacta la fel cum poti face si cu un DLR, concluzia pentru mine de pana acuma este ca nu camera pe care o ai in mana iti ofera o fotografie superba, mai degraba mana ta fotograf. 

In 2009 mi-am cumparat primul DLR, un Nikon D90 si aveam un singur obiectiv Nikon 18- 105 cm VR (il poti vedea in imaginea de mai jos). Iar ulterior mi-am achizitionat un nikon 50 mm 1.8 japonez, care mi-a fost de mare ajutor mai ales pentru portrete, obiective, flori, poate chiar si peisaje. Mi-a fost de mare ajutor acest ultim obiectiv pentru ca este mult mai usor sa reglezi viteza si diafragma atunci cand nu ai zoom deloc.

Iti recomand pentru inceput daca ai un DLR si nu stii ce obiectiv sa iti cumperi, sa incepi cu o focala fixa, un 35 mm sau 50 mm.

curs online de fotografie

Profunzimea de camp in fotografie

Acest tip de fotografie te ajuta foarte mult la portrete, cat si la diverse obiecte pe care vrei sa scoti in evidenta iar restul sa fie intr-un plan secund.

Intalnim doua tipuri de profunzime de camp, care sunt urmatoarele:

  1. Profunzime de camp redusa, este folosita pentru a scoate in evidenta subiectul in prim plan, si de asemenea poti sa izolezi un obiect.
  2. Profunzimea de camp ampla: te ajuta sa scoti in evidenta toata scena cat mai neteza posibil fara sa pierzi nici un detaliu, cum este poza de mai jos.

In cele ce urmeaza iti voi arata practic aceste doua tehnici de profunzime de camp.

1.Poza cu veverita de mai jos, s-a folosit profunzimea de camp redusa, pentru ca fundalul nu prezenta interes. Atunci cand folosesti aceasta tehnica, oferi protagonism veveritei, o scoti in evidenta.

Pentru aceasta fotografie s-a folosit o diafragma de f5,6 si o distanta focala de 100mm.

profunzimea de camp redusa

  1. In urmatorul exemplu avem o fotografie de peisaj, in care profunzimea de camp foarte ampla, pentru ca vroia sa scoata in evidenta banca la orizonat. Si din aceasta cauza a reglat diafragma camerei la f16 si distanta focala la 17mm.

cursuri de fotografie online

Am vorbit in articolul anterior despre regula treimilor care este importanta mai ales cand esti la inceput de drum si nu sti exact ce sa incadrezi, poti citi articolul aici: regula treimilor.

Portretul

lectie de fotografie aplicata, portret

cursuri si lectii de fotografie

Atunci cand vrei sa faci un portret trebuie sa ai un echipament adecvant necesar dar si un intreg arsenal de conversatii cu modelul, pentru a obtine cea mai buna imagine, care sa reflecte personalitatea subiectului. Acesta trebuie sa fie relaxat, fara inhibitii in fata camerei, lucru pe care il poti observa doar prin conversatie  cu el.

Trebuie sa ii spui ca poate sa vorbeasca cu aparatul de fotografiat, ca poate glumi si ca poate sa aiba incredere. In felul asta vei obtine niste fotografii umitoare, in care modelul se simte natural, autentic, este in lumea lui.

Studiu de caz

Atunci cand lucrezi cu copii este mai usor si mai flexibil sa ii duci intr-o stare pe care tu o doresti, iar uneori stangacia cu care ei pozeaza poate fi foarte fotogenica, asa cum se poate vedea si in prima imagine. Daca mergi in Maramures, oamenii de acolo vor fi foarte dispusi sa te pozeze incat pot strica tot efectul fotografiei pe care tu vrei sa o realizezi.

In cea de-a doua fotografie, este surprins un cadru in timp ce femeia se aranja pentru poza, aceasta imagine fiind mult mai interesanta decat cadrul pentru care se pregatea. Cand fotografiezi oameni, trebuie sa fi in permanenta pregatit si cu degetul gata sa declanseze.

cursuri de fotografie

Sfaturi practice

  1. Stabileste locul pe care il folosesti, in interior, studio sau natura si functie de acesta alegi cele mai utile surse de iluminare, fie reflectoare sau blende cu care sa dirijezi lumina solara
  2. Monteaza si verifica sursele de iluminare inainte de a chema modelul, pentru a nu astepta degeaba
  3. In momentul cand ai subiectul in fata, toata atentia ta trebuie sa fie canalizata asupra lui si nu asupra echipamentului tehnic
  4. Obiectivele cele mai potrivite pentru portret sunt cu o distanta focala curpinse intre 80-135 mm sau obiectivele fixe
  5. Trebuie sa focalizezi pe ochii subiectul si verifica intodeuna profunzimea de camp pentru a nu avea zone importante nefocalizate
  6. Iluminarea este un element foarte important in fotografia de portret, si din aceasta cauza trebuie sa ii acorzi o deosebita atentie acestui aspect. Fie ca este lumina de la fereastra sau de la o lampa de studio, incearca mai multe variante pana cand gasesti solutia cea mai buna.
  7. Un lucru foarte important intr-un portret este expriesia faciala, aceasta fiind un indicator al personalitatii. Lumina si pozitia din care fotografiezi trebuie sa puna in evidenta acest lucru.

In final, dupa cum ai citit si in acest articol fotografia este un hobby deosebit care te ajuta sa captezi imagini impresionante de care sa te mandresti familiei si prietenilor, insa mai mult decat atat, cand le vei admira peste cativa ani de zile sa realizezi cat de mult ai evoluat de atunci, si sa te amuzi.