Lumina in fotografie. Ce este si cum o poti controla?

Lumina in fotografie. Ce este si cum o poti controla?

In articolul de astazi iti explic ce este lumina si cum o poti controla. Ne concentram atentia cum sa evitam lumina, pentru ca este important ca sa iasa o fotografie reusita. Este necesar sa stii cum sa folosesti lumina pentru a decide tu ce doresti sa iasa in fotografia ta sau nu.

1. Ce este efectul de prea multa lumina?

Efectul de prea multa lumina reprezinta toata lumina care intra in obiectiv intr-o forma necontrolata. Aceea pe care nu o cautam in mod normal. Se prezinta si o vedem sub forma de flacari, cercuri luminoase, sclipiri sau perdele albicioase de tip ceata care apar atunci cand lumina cade direct pe tinta.

Sa vedem un exemplu:

lumina in fotografie

Acum poate te gandesti: “Dar cercurile luminoase si sclipirile albicioase si ele sunt foarte creative, nu?
Intr-adevar, dar este nevoie sa te decizi de la inceput daca doresti sa le folosesti sau nu. Dar vor fi ocazii in care iti doresti sa nu apara,asa ca va fi important sa stii cum sa porcedezi ca sa le eviti, astfel fotografia va arata cine controleaza lumina. Sigur vei dori ca tu sa controlezi efectul de lumina, nu lumina sa te controleze pe tine. Nu-i asa?

2. Cum sa eviti efectul de prea multa lumina?

Acum o data ce stii ce inseamna efectul de multa lumina, iti voi spune cum poti sa il eviti.

Mentine obiectivele curate si curata-le de fiecare data cand este nevoie.
Unul din motivele pentru care cercurile luminoase si sclipirile albicioase sunt mai evidente este pentru ca lentila obiectivului are resturi de praf, zgarieturi uleioase, etc. Mentinand obiectivele aparatului tau bine curatate si in perfecta stare te va ajuta sa eviti ca lumina sa intre foarte mult in obiectivul tau.

curatare obiectiv

Evita unghiurile si obiectivele telefonice

Aceste tipuri de dizpozitive, cele telefonice, sunt mai predispuse sa primeasca multa lumina. Daca iti este indiferent sa folosesti un dispozitiv sau altul si ai posibilitatea, evita aceste forme pentru a mentine nivelul de lumina.

Evita filtrele

Stim ca filtrele au avantajele lor si ofera aspecte foarte interesante. Cu toate acestea, sa adaugi un filtru la optica ta și sa lasi acel spațiu între filtru și obiectiv este ca și cum ai pune covorul roșu la efectul de multa lumina, astfel încât să strălucească prin ea în fotografia ta. 

Și dacă doresti să pui mai multe filtre, așa cum am văzut odată, nici nu iti spun. Cu excepția cazului în care doresti să protejezi obiectivul împotriva stropirii sau similar, sau ai nevoie de acesta pentru un efect specific, nu utiliza niciun filtru și vei avea mai mult control asupra efectului de lumina puternica.

Pe de altă parte, dacă trebuie să pui un filtru, indiferent de motiv și ai opțiunea de a-l pune în compartimente diferite, pune-l întotdeauna în cel care este cel mai aproape de obiectiv, cu cât este mai mult spațiu între cele două cristale, cu atât este mai mare probabilitatea ca lumina puternica sa paraseasca obiectivul.

efectul de filtru

Foloseste obiective de calitate

O altă resursă pentru a elimina flashurile și alte efecte cauzate de lumina puternica care te deranjează este să folosești obiectivul de cea mai înaltă calitate pe care îl ai. Cu cât este mai scăzută calitatea opticii, cu atât este mai probabil ca efectele luminii puternice să fie evidente.

Foloseste un parasolar

Dacă folosesti filtru pentru a proteja lentila de zgârieturi și denivelări, trebuie să iti spun că există ceva mai eficient și că, în plus, te va ajuta să opresti lumina puternica. Este un parasolar.

Este un accesoriu destul de economic comparativ cu utilitățile pe care le are (poate salva obiectivul tau de o cădere, de exemplu ).

Mai trebuie sa stii ca parasolarele in forma de petala ofera protectie in plus.

filtru petala

Ai grija la flash si fundal

Fiind in studio cu fundaluri albe si cu blit, este posibil, de asemenea, ca efectul de prea multa lumina sa rasfete portretul sau orice vrei sa fotografiezi.

Daca acesta este cazul tau, indeparteaza motivul de fundal si asigura-te ca blitul nu te afecteaza indeaproape. De asemenea, este convenabil sa elimini luminile care nu lumineaza subiectul sau care nu sunt necesare. Si ca pe fundaluri clare nu vei lumina decat zona care va iesi in cadru.

Evita ca lumina sa ajunga direct in obiectiv

Daca te poti aseza undeva in umbra, profita de o ramura, prelungeste bratul pentru a proteja tinta, foloseste un caton pentru a bloca lumina etc., vei diminua efectele luminii puternice.

Scoate soarele din cadru

Cand inviti soarele in cadru imaginii, inviti toate efectele simultan. Este ca si cum le-ai spune : ” Hei! Tu vino ca este o petrecere!>>

Daca nu doresti ca petrecerea sa se intample in fotografia ta si nicunul din efectele de mai sus nu functioneaza, va trebui sa te descurci fara soare.

Schimbarea unghiului sau a perspectivei rezolva multe, este valabil si in fotografie.

Acopera vizorul in largile expozitii

Crezi sau nu, efectul de lumina puternica se poate strecura prin vizor si poate sa strice una din fotografiile tale pentru care ai acordat atata grija.

Pentru a evita acest lucru, utilizeaza capacul vizorului care poate fi livrat cu camera si care nu stiai ce este sau pentru ce se foloseste.

Imaginea de mai jos ilustreaza acest aspect.

capac vizor

3. Elemente creative

Acelasi sfaturi pe care ti l-am dat ca sa eviti cercurile luminoase, stelutele si sclipirile albicioase, le poti folosi totusi in favoarea ta atunci cand cauti sa imbunatatesti aceste efecte si vrei sa o faci intr-un mod creativ.

Ei bine, desi au castigat o reputatie nu tocmai buna acum cativa ani, din fericire, aceasta tendinta a fost inversata, si acum ne plac aceste efecte, am putea spune ca sunt chiar la moda. Ele aduc caldura imaginii, dinamism, scanteie si chiar un punct de naturalete sau spontaneitate. Produc imagini frumoase si de vis.

Exista multe exemple pe care le puteti gasi in care aceste aceste efecte devin stelute in scena. Iata unul dintre ele:

elemente creative

De aceea iti recomand sa practici si sa inveti sa le stapanesti, astfel incat sa poti decide cand vrei si cand nu vrei sa apara in fotografia ta. Si, mai ales, iesi sa faci poze cu sau fara efectul de lumina puternica.

Sper ca ti-a placut acest articol si te va ajuta in pasiunea ta de a face fotografii. Perseverenta in a face lucrul respectiv, in cazul nostru fotografia iti va aduce cu timpul satisfactie.

Pe curand!