Inceputurile fotografiei: Ghid de fotografie pentru incepatori

Inceputurile fotografiei: Ghid de fotografie pentru incepatori

Inceputul intr-un anumit domeniu este mai mereu dificil, mai ales daca este vorba despre fotograie si daca nu ai pe nimeni care sa te ajute. Totul incepe cu o multime de intrebari asupra unor setari care ti se par cu totul si cu totul extraterestre, cum ar fi: Ce-i cu expunerea?, Cu ce ma ajuta diafragma? sau alte intrebari asemanatoare care iti dau batai de cap si te infraneaza in a-ti dezvolta pasiunea pentru fotografie.

In acest articol iti voi descrie setarile elementare ale unui aparat de fotografiat, redand totodata principalele aspecte ale unei fotografii reusite.

  1. Expunerea. Cum fac sa expun cat mai corect?
  2. Diafragma. La ce ma ajuta si cum imi poate transforma rezultatul?
  3. Sensibilitatea ISO. Cand o pot folosi si de ce este necesara?
  4. Balansul de alb. Cum modifica rezultatul fotografiei?

1.Expunerea. Cum fac o expunere corecta?

Expunerea poate delimita o fotografie de o simpla poza si ii poate schimba in totalitate aspectul. In cazul in care detii un aparat de fotografiat DSLR sau un bridge si alegi sa fotografiezi pe modul manual, expunerea o poti realiza destul de usor insa compensarea acesteia poate imbunatati semnificativ rezultatul. Astfel, in cazul in care fotografiezi subiecte in locuri cu lumina slaba, si alegi sa fotografiezi manual, cel mai bine este sa urmaresti expometrul aparatului care este reprezentat de o linie grada, expunerea corecta fiind evidenttita de punctul “O”.

Daca expunerea va fi corecta, nu vei avea zone arse, pentru imbunatatirea acestuia este recomandata supraexpunerea usoara cu 1/3 sau 2/3 trepte, obtinand o fotografie mult mai placuta. Oricum inainte de toate trebuie sa testezi, faci o poza, dupa care te uiti sa vezi daca expunerea este corecta. Daca esti la inceput iti va fi putin mai greu sa reglezi expunerea la un aparat DSLR insa cu cat practici mai mult cu atat iti va fi mai usor sa reglezi camera.

De asemenea modul in care reglezi expunerea poate schimba si nivelul culorilor din fotografie, subexpunerea inchizand toate nunatele, supraexpunerea marindu-le saturatia dar si contrastul. In cazul in care doresti sa subexpui intentionat o fotografie trebuie sa ti cont de zgomot, deoarece acesta se va accentua fiind invers proprotional cu intensitatea luminii din cadru.

Astfel, un cadu subexpus realizat la ISO 200 va echivala cu ISO 400 sau mai mult, acest lucrua fectand fotografia.

expunerea explicat pas cu pas

Ar fi multe de zis, insa am scris deja un alt articol despre aceasta tema si nu vreau sa insist, poti citi mai multe –> bazele expunerii.

2.Diafragma. La ce ma ajuta si cum imi poate transforma rezultatul?

diafragma in fotografie, curs online

Diafragma este prezenta in mecanismul obiectivului si regleaza cantitatea de lumina ce patrunde in aparat. Astfel, la inchiderea sau deschiderea acesteia, cantitatea de lumina care va intra se va modifica, profunzimea de camp realizand acelasi lucru. DOF-ul (depth of field) adica profunzimea de camp reprezinta zona de focus, zona in care subiectul este foarte clar, distingandu-se foarte bine de fundal.

Cu cat diafragma este mai inchisa, cu atat profunzimea de camp este mai mare, acest lucru fiind foarte folosit, in special la fotografia de produs sau la cea conceptuala.

Manipularea diafragmei poate oferi rezultate senzationale in fotografie, pentru ca contribuie la claritatea si intensitatea luminii in fotografie. La majoritatea obiectivelor praful maxim de claritate (sharpness) se afla undeva peste f5/6.

Astfel, cand realizezi o fotografie cu lumina destul de puternica poti tine cont de acest lucru, deoarece rezultatul va fi imbunatati semnificativ.

In momentul in care fotografiezi peisaje e bine sa pastrezi diafragma intre f11-f16 pentru a mari claritatea si contrastul fotografiei.

Ai grija insa ca daca inchizi diafragma, timpul de expunere va creste deoarece lumina care va patrunde in senzor va fi in cantitate redusa, iar daca obiectivul sau camera ta nu are VR – stabilitate de imagini, va trebui sa folosesti un trepied, astfel incat imaginile tale sa nu iasa miscate. Sau in cazul fotografiilor de noapte, esti obligat sa ai trepied cu telecomanda, astfel incat sa declansezi butonul fara sa atingi camera.

Insa cu toate astea de multe ori rezultatele cele mai interesante sunt definite de combinatii ciudate ale setarilor, depasind limitele, nefiind nimic obligatoriu.

3.Sensibilitatea ISO. Cand o poti face si de ce este necesara?

sensibilitatea ISO

Sensibilitatea ISO reprezinta principala solutie de a face fotografii reusite cu lumina slaba. Astfel, in cazul in care dispui de o lumina nu foarte intensa si ai nevoie de un timp de expunere mai ridicat, iti recomand sa maresti numarul ISO in asa fel incat sa poti realiza fotografia. Incearca sa eviti cat de multi poti zgomotul de imagine care iti poate afecta fotografia. Important este sa expui cat mai corect si zgomotul nu va fi deloc suparator.

Evita sa folosesti valorile ridicale ale lui ISO, mai ales cele create digital de aparat, pentru ca iti va strica fotografia incercand sa forteze sensibilitatea, si va mari granulatia fiind extrem de evidenta. De aceea e bine sa alegi ori folosirea blitului sau a unei alte surse de lumina ori marirea sensibilitatii doar pana la un anumit punct (sa nu depasesti niciodata sensibilitatea ISO care este creata digital HI1, HI2..etc).

Granulatia aparatua la diferite valori ale numarului ISO face diferenta intre o camera profesionala si una pentru amatori, acest criteriu fiind unul destul de important  in alegerea unei camere foto.

In cazul in care ai ales sa folosesti valori medii 800 si rezultatul este unul placut incearca sa nu mai post-procesezi foarte mult fotografia, pentru ca zgomotul va incepe sa apara incet si se va intensifica foarte tare in momentul in care depasesti limita.

4.Balansul de alb. Cum modifica rezultatul fotografiei?

Balansul de alb reprezinta modul in care este perceputa culoarea alba in fotografie definind astfel toate tonurile de culoare folosita in aceasta. Un balans alb realizat corect va transforma culorile prezenta in fotografie in nuante cu adevarat speciale, insa si foarte reale. De multe ori este necesara o prezentare reala a subiectului fotografiat pentru a transmite un mesaj corect.

Balansul de alb se realizeaza manual, prin fotografierea unei hartii albe asezate perpendicular pe directia luminii principale ce va fi folosita. Aceasta fotografie se va face in urma setarii aparatului pentru balans manual, timpul de expunere folosit fiind cel indicat de expometru. Odata obtinut balansul de alb, rezultatul va fi vizibil mai bun, insa nu neaparat si cel mai corect deoarece intensitatea luminii poate fi diferita in zona realizarii fotografiei hartiei.

Astfel, ajungand la post-procesarea fotografiei balansul se poate modifica destul de usor, mai ales daca faceti fotografia in format “.raw” (acest format il vei gasi doar la DSLR find un format pentru profesionisti), avand acces la majoritatea setarilor aparatului.

balansul de alb in fotografie

Dupa cum observi a doua fotografie are reglat balansul de alb, unde culorile sunt mai naturale si calde. Chiar daca este putin dificil sa reglezi de fiecare data balansul de alb, insa trebuie sa o faci daca vrei sa obti fotografii de calitate.

In concluzie, pentru orice incepator care vrea sa isi dezvolte pasiunea lui, trebuie sa incepi sa pui primele caramizi care te vor ajuta treptat sa cladesti o pasiune bine construita si cu radacini adanci. Aceste patru elemente sunt foarte importante in fotografie, pentru ca te ajuta sa stapanesti aparatul foto si mai ales sa configurezi camera pentru a obtine rezultate cat mai bune.