Inceputurile fotografiei: Cum sa iti alegi obiectivul

Inceputurile fotografiei: Cum sa iti alegi obiectivul

Obiectivul este singurul element constructiv ce permite accesul luminii in aparatul de fotografiat, ce poate controla accesul luminii care ajunge pe senzorul digital cu ajutorul diafragmei. Este de asemenea elementul cheie in determinarea cadrului si a calitatii finale a fotografiei.

Caracteristicile principale ale obiectivului sunt distanta focala (masurata in mm) si luminozitatea (F/nr).

Daca vrei sa fotografiezi un peisaj vast, sau daca in cadru vrei sa cuprinzi o cladire mare, atunci cu siguranta trebuie sa folosesti un obiectiv superangular. Daca vrei sa decupezi dintr-un peisaj numai anumite parti aflate la distanta, sau daca vrei sa surprinzi animale salbatice, atunci trebuie sa lucram cu un teleobiectiv cu o plaja mare prin care vei putea surprinde imaginii de la distanta.

Cu cat distanta focala este mai lunga, cu atat mai mult acesta va apropia subiectul, marind imaginea lui in cadru. Daca alegem drept subiect o floare, atunci nu vom vrea ca ea sa apara numai un punct in cadru, ci din contra sa fie cat se poate de mare. Putem realiza acest lucru daca fotografiem macri, ce ne va permite apropierea de floare la doar cativa centimentri. Obtinem in acest sens o perspectiva mult mai detaliata.

Dupa cum observi, alegerea obiectivului se face in functie de ceea ce fotografiezi. Normal ca de cele mai multe ori suntem limitati de obiectivul pe care il avem, insa daca stim ce ne place sa fotografiem vom putea sa ne alegem si obiectivul potrivit. Daca de exemplu alegem sa facem portret in studio atunci un obiectiv cu o distanta focala intre 50 mm si 100 mm ar fi cel mai indifcat.

De asemenea daca vrei sa fotografiezi arhitectura trebuie sa luam in calcul un supernagular de 12-16mm ce ne poate ajuta sa surprindem cladirile mari si inalte, sau interioarele. Daca fotografiezi animale sau sport cu siguranta o sa avem nevoie de un teleobiectiv de minim 300 mm.

cum sa iti alegi obiectivul

Studiu de caz – unghiul de cuprindere

In cele trei fotografii vei putea observa ce inseamna unghiul de cuprindere al unui obiectiv. Imaginea din dreapta ne arata o cascada fotografiata cu un obiectiv superangular la o distanta focala de 18mm. Astfel avem curpinsa in imagine o intreaga cascada. Prima fotografie de mai jos este realizata cu 70mm si am cuprins in cadru doar o parte din cascada. A doua fotografie este realizata cu 135mm, cu ajutorul unui teleobiectiv si ne arata un mic detaliu. Punctul de statie a ramas acelasi pentru toate cele trei imagini.

cum sa iti alegi obiectivul - studiu de caz

Schimbarea luminozitatii la obiectivele zoom cu luminozitate variabila – Studiu de caz

In imaginile de mai jos, poti vedea cum se modifica luminozitatea maxima a obiectivului in functie de distanta focala aleasa. Astfel avem un maxim de F/3,5 la 28mm si cu un minim de F/5.6 la 300mm. Obiectivul folosit a fost 28-300mm cu F/3.5-5.6

studiu de caz - reglarea luminozitatii la obiectivele zoom

Profunzimea de camp

O alta caracteristica a obiectivelor este profunzimea de camp. Aceasta reprezinta zona redata clar ce se extinde in fata si in spatele planului focalizat. In functie de obiectiv, profunzimea de camp poate varia foarte mult, fiind foarte mare in cazul superangularelor si foarte mica la teleobiective. Daca folosim un obiectiv macro vom avea o profunzime foarte mica si pentru ca fotografiem de la o distanta foarte mica de subiect. Aceasta poate deveni, in acest gen de fotografie de ordinul milimetrilor.

Mecanismul care poate controla profunzimea de camp este diafragma, asa cum o sa vedem in continuare, insa chiar daca alegem o deschidere identica, putem observa un camp de claritate diferit in functie de obiectiv. De exemplu, daca alegem o diafragma F/4 si fotografiem atat cu un teleobiectiv, cat si cu un superangular, profunzimea de camp va fi mult mai mare la al doilea obiectiv folosit. Din acest motiv, teleobiectivele pot atinge diafragme cu o inchidere mult mai mare decat superangularele, pentru a obtine si ele o profunzime de camp mai mare.

profunzimea de camp

Sfat Practic

Profunzimea de camp redusa este de dorit atunci vrei sa scoti in evidenta subiectul de fundal, acest lucru fiind indicat mai ales la portretele, animale si macro. Fundalul neclar si uniform insa nu ne mai poate da foarte multe detalii in acest caz despre locul in care se afla subiectul.

Atunci cand fundalul este important pentru imaginea noastra si cand alegi sa fie redat cat mai clar, trebuie sa ai grija la evidentierea subiectului pentru a nu il pierde printre celalte elemente. In acest caz evidentierea prin profunzime de camp nu ne mai ajuta.

Tipuri de obiective

Este esential sa intelegi ca fiecare tip de obiectiv, abordeaza si da o alta importanta subiectului fotografiat. Unele contureaza fundalul, altele il estompeaza, unele acorda o mai mare importanta prin-planului, altele pur si simplu il ignora.

Obiectivul cu distanta focala normala

Aceasta gama de obiective se intinde in jurul distantei focale de 50mm, care este considerata a fi cea mai apropriata de ochiul uman. Abordarea printr-un astfel de obiectiv va fi foarte asemanatoare cu cea pe care percepem noi cand privim.

Caracteristicile obiectivului cu distanta focala normala:

  • Nu exagereaza aproape deloc marimea obiectivelor

Obiectivele din cadru raman nealterate si sunt percepute asa cum le percepe si privirea noastra.

  • Profunzimea de camp moderata

Acest aspect nu ne va scoate foarte pronuntat obiectivul focalizat in evidenta asa cum este cazul unui teleobiectiv, dar nici nu va mari profunzimea. Totul va ramane intr-o limita, sa ii zicem, normala.

Sfat practic

Atunci cand folosesti un obiectiv trebuie sa iti pui intrebarea daca ceea ce vedem prin vizor este ceea ce ne dorim. Daca nu, trebuie sa schimbam abordarea si sa alegem alta lentila. Daca fotografiem acelasi cadru, importanta obiectivelor poate fi diferita in functie de obiectivul pe care il folosim si de distanta de la care fotografiezi.

Un alt aspect impotant care se modifica, este perspectiva. In cele doua imagini de mai jos, puteti vedea aceiasi cladire, fotografiata cu un supernagular in prima imagine si cu un teleobiectiv in a doua. Perspectiva ramane aproape neschimbata daca folosim un obiectiv cu foocala de aproximativ 50mm, asa cum se poate vedea in cele doua imagini din mai jos.

profunzime de camp

In concluzie, aceasta gama de obiective se intinde in jurul distantei focale de 50mm, care este considerata a fi cea mai apropiata de ochiul uman. Aordarea printr-un astfel de obiectiv va fi foarte asemanatoare cu cea pe care o percepem noi cand privim.