Cum aleg un aparat compact

Cum aleg un aparat compact

Cand iti doresti sa iti achizitionezi un aparat de fotografiat compact,  intampini diferite probleme datorita diversitatii produselor pe care le vezi pe raftul din magazine. In functie de scopul aparatului, in functie de destinatia ce o va avea, exista o multime de criterii de care trebuie sa ti cont, insa doar cateva sunt importante si fac diferenta intre un aparat bun si unul mai putin bun.

Iti voi prezenta in continuare principalele aspecte in alegerea unui aparat de fotografiat compact. Criteriile sunt total diferite de alegerea unui DSLR.

1.Pretul, scopul, calitatea, specifiicatile tehnice, durata de viata, toate reprezinta mijloace de diferentiere a aparatelor si criterii de alegere ale acestora.

Din cauza diversitatii vor fi foarte multe aparate ce coincid criteriilor impuuse insa doar cateva vor fi demne de acestea. Mai jos vei intalni unele dintre cele mai importante criterii in alegerea unui aparat foto compact si cateva sugestii de aparate in functie de pret si performante.

  • Pentru ce tip de fotografii va fi folosit aparatul?
  • Ce trebuie sa urmaresc la detaliile tehnice?
  • Vreau sa si filmeze, care ar fi cel mai potrivit?
  • Cre sunt principalele accesorii ce trebuie sa le achizitionez?
  • Care sunt prinicpalii distriburitori de la care poate fi achizitionat aparatul?

cum iti alegi un aparat compact de fotografiat

Pentru ce tip de fotografii va fi folosit aparatul?

“Vreau sa imi cumpar un aparat de fotografiat, sa fie ieftin, insa nu sunt foarte hotarat cum trebuie sa fie acesta. Mi-ar place sa il folosesc pentru pozele de familie, il pot folosi si in vacante nu am nici o alta pretentie de la el.”

In cazul in care doresti un aparat pentru pozele de familie trebuie sa stabilesti acest lucru cu prioritate. Multe aparate au tendinta sa ofere specificatii tehnice cat mai deosebite care se deosebesc a fi de cele mai multe ori inutile.

Pentru alegerea unei camere ce va fi folosita ca aparat de familie trebuie sa urmariti cu atentie cateva criterii destul de importante care nu sunt neaparat tehnice.

Rezistenta aparatului si durata de viata a acumulatorilor reprezinta principalele criterii in alegerea unui astfel de aparat. Rezistenta este foarte importanta datorita conditiilor in care va fi purtat si greutatilor la care va fi supus. Trebuie astfel sa cauti un aparat cu o constructie cat mai solida care sa nu prezinte nici un element liber in afara carcasei (blit, vizor, obiectiv.etc). De aici vine si numele de camera compacta, putand fi purtata oriunde, avand o buna fiabilitate si rezistenta.

Un aparat perfect ce s-ar potrivi acestor criterii este Nikon CoolPix L21, prezinta specificatii tehnice ideale fotografiilor de familie, precum si optiunea de “best shoot selection”, “face detection” si smile mode.

“Asi vrea sa-mi cumpar un aparat care sa-l pot folosi atat in pozele cu familia dar si in cele artistice. Simt ca mine zace un spirit artistic si doresc sa-mi incerc norocul. Ce aparat crezi ca mi s-ar potrivi?”

In acest caz aparatul va trebui sa cuprinda mai multe calitati pentru a se incadra celor doua situatii prestabilite. Numarul de megapixeli, zoom-ul optic, sensibilitatea ISO, toate aceste caracteristici reprezinta criterii de care trebuie sa ti cont in cazul in care doresti sa achizitionezi un asemenea aparat.

Cu siguranta se va pune accent destul de mare pe fotografiile macro(este obsesia fiecarui fotograf care este la inceput) si astfel trebuie sa tineti cont si de distanta minima de focalizare, specificata chiar in cadrul detaliilor tehnice.

2. Ce trebuie sa urmaresc la detaliile tehnice?

cum aleg o camera de fotografiat compacta

Specificatiile tehnice sunt cele care diferentiaza un aparat de altul, stabilindu-i calitatile dar si defectele ce vor fi scoase in evidenta pe parcursul folosirii acestuia.

Numarul de megapixeli atrage intodeauna atentia, insa nu este singurul detaliu de care trebuie sa ti cont pentru calitatea fotografiilor. Sensibilitatea ISO, stabilizatorul si modul de focalizare au o mare importanta in rezultatul ce-l veti obtine. Variatia sensibilitatii ISO este trecuta in specificatii tehnice astfel:100-3200, reprezinta valoarea minima si maxima a acesteia.

Valorile minime sunt folosite pe timp de zi datorita luminii naturale oferite, timpul de expunere fiind astfel destul de scurt, neafectand calitatea fotografiilor. In cazul in care intensitatea luminii scade, marirea sensibilitatii ISO compenseaza pierderea luminii oferidnu-va posibilitatea unei expunerii corecte si evitarea fotografiilor miscate.

Datorita acestui lucru trebuie sa aveti grija in momentul in care achizitionati un aparat foto, sa prezinte o plaja destul de mare, cel putin intre 200 si 1600.

Zoom-ul optic si stabilizatorul de imagine incorporat, reprezinta niste caracteristici importante de care trebuie sa tineti cont, indiferent de aparatul pe care doresti sa il cumperi.

Zoom-ul optic, in comparatie de cel digital, reprezinta un mare avantaj datorita faptului ca nu scade calitatea fotografiilor, insa camere foto care au un zoom optic mare au si un pret mai ridicat.

In cazul in care zoom-ul optic va fi mai mare de 4-5x necesitatea stabilizatorului va fi foarte mare, evitand astfel fotografiile miscate. Trebuie sa urmariti notatia IS (in cazul aparatelor de la CANON), si VR (in cazul aparatelor Nikon) sau OS (in cazul celorlalte aparate) pentru a-ti asigura de prezenta stabilizatorului optic incorporat.

Astfel, respectand criteriile reprezintate mai sus, veti gasi cu usurinta aparatul ideal, putand sa va folositi de aceasta in orice situatie, oferindu-va fotografii la o calitate inalta.

3.Vreau sa si filmeze. Care sa fie cel mai potrivit?

cum sa aleg o camera compacta care sa si filmeze

In cazul in care vrei ca aparatul de fotografiat sa preia rolul unei camere video este important sa iti stabilesti niste criterii precum numarul de cadre pe secunda, rezolutia filmelor, calitatea acestora, filmarea pe timp de noapte etc. Rezolutia filmelor este probabil cel mai important aspect in cadrul acestui domeniu, trebuind astfel sa cautati varianta cea mai potrivita care sa combine numarul de cadre pe secunda cu rezolutia obtinuta.

Deseori pentru cresterea rezolutiei numarul de cadre pe secunda va creste, oferindu-va astfel un efect aparent de “slow-motion” total nedorit. Rezolutia potrivita pentru majoritatea filmelor realizate cu un aparat foto compact este de 1280×720, iar numarul de cadre este de 30 pe secunda. Astfel, calitatea filmelor va fi destul de ridicata, surprinzand actiunile rapide cu usurinta, datorita celor 30 fps. In ziua de astazi majoritatea camerelor au optiunea de filmare in HD sau full HD, avand o calitate net superioada, in comparatie cu camerele de acum cativa ani de zile.

Trebuie sa ti cont de optiunea de urmarire a subiectului in timpul filmarii pentru a-l pastra tot timpul in zona de focus, evitand astfel filmuletele neclare pe care negresit le vei sterge.

In concluzia acestui articol, ti-am sugerat cateva elemente de care trebuie sa ti cont pentru a putea alege un aparat compact bun si la pret convenabil. Cea mai importanta intrebare pe care trebuie sa ti-o pui inainte sa mergi intr-un magazin sa iti cumperi o camera de fotografiat este: pentru ce vreau sa o folosesc? iar in functie de raspunsul pe care il vei da, iti poti alege o camera care sa se adapteze la nevoia ta.